Alapvetően mindenki adott genetikával születik, azonban minden részképesség fejleszthető, főleg az életünk első 6 évében, ugyanis az agynak ekkor a legnagyobb a plaszticitása, vagyis a változásra való képessége. A részképességek funkciója lényegében az életben maradásunk, boldogulásunk megsegítése. Minden munkavégzéshez szükségünk van pl. a figyelemre, észlelésre, emlékezetre, gondolkodásra, ok-okozati összefüggések meglátására, tájékozódásra stb. Minél fejlettebbek a részképességeink, annál könnyebben, annál kevesebb energiabefektetéssel boldogulunk az életben. Amit az első 6 évben a gyermekeinkbe „töltünk”, nagyjából azzal fognak boldogulni felnőtt korukban is, ezért nagyon fontos, hogy kellő hangsúlyt fektessünk részképességeik fejlesztésére.
A részképességeket tekintve nem beszélhetünk kifejezetten türelmi időről, hacsak a beiskolázás idejét nem vesszük annak. Minden területen „megszabott”, hogy az adott korosztálynak nagyjából hol kell tartania. Pl. Egy 3 éves gyermeknek kb. 10-15 perc a figyelmi ideje, évenként ez nagyjából 10 perccel bővül. Egy iskolaérett gyermeknek egy tanítási óra idejét, azaz 45 percet szükséges lenne bírnia.
Ha egy részképesség elmaradást mutat, annak okai nagyon különbözőek lehetnek. Teljesség igénye nélkül:
Szöllőssiné Tolnai Lilla
2024.10.14.Szöllőssiné Tolnai Lilla
2024.10.14.Szöllőssiné Tolnai Lilla
2024.10.14.