Az életben az egyik legfontosabb dolog, hogy képesek legyünk önmagunk kifejezésére, amennyiben ez nem sikerül, feszültséget érezhetünk, valamint ez kihatással lehet önmagunkra, önértékelésünkre és kapcsolatainkra egyaránt. Hiszen, ha nem tudjuk magunkat kifejezni, rengeteg félreértésbe keveredhetünk, ami konfliktust vonhat maga után.
Minden gyermeknek természetesen saját fejlődési menete van, azonban adottak bizonyos időbeli határok, ezeket hívjuk türelmi időnek. Sokaktól hallom, hogy „az én gyermekem is csak 4 évesen kezdett el beszélni, még is ember lett belőle”. Ez így is van, azonban ne feledkezzünk el arról, hogy míg ő csöndben, esetleg mutogatva értette meg magát, kortársai 2-3 évvel több ideig tudták gyakorolni a verbális kommunikációt, rendeződhettek az esetleges artikulációs hibák az iskolába menésig és mindemellett az sem mindegy, hogy a felzárkózásra mennyi energiája megy el a megkésett beszédfejlődésű gyermeknek, s ez milyen hatással lesz önbizalmára, önértékelésére.
Itt érdemes megemlítenem az ún. élettani dadogást is. Gyakran előforduló jelenség, hogy 2-3 éves gyermekeknél dadogás tapasztalható, azonban ettől nem kell megijedni. Ennek oka abban rejlik, hogy a gondolatai gyorsabban pörögnek, mint ahogy azokat verbálisan kifejezni tudná, az artikulációs szervek még nem olyan erősek, ügyesek, hogy megakadás nélkül kivitelezni tudná mondanivalóját. Lehetőleg ezekre a megakadásokra ne reagáljunk, tegyünk úgy, mintha mi sem történt volna, esetleg segítsük ki a gyermeket: azt szeretnéd mondani, hogy…? Amennyiben fél évnél túlhúzódnak a tünetek, érdemes felkeresni szakembert, hogy valóban élettani dadogásról van-e szó. A legfeltűnöbb különbség az élettani és „valódi” dadogás között a nyak-, és arcizmokra kiterjedő görcs, feszesség. Amennyiben ilyet tapasztal, az valódi dadogásra utal.
Az iskolai tanulmányoknak szinten fontos meghatározója az anyanyelvi készség. Amennyiben a gyermek artikulációs problémákkal kezdi meg az írás, olvasás elsajátítását, sajnos nagy a rizikó a dyslexia és dysgráfia kialakulásának is. Hiszen, ha a gyermek a kiejtése miatt mást ír le vagy olvas el, mint amit adott helyzetben kellene, nem fogja érteni, mit ír, mit olvas, szövegértési és ezáltal tanulási nehézségek várhatóak nála. Mindez pedig az önbecsülésére is kihatással lesz, ami már vonja is maga után kapcsolatainak alakulását is.
Törvényi rendelet szerint minden 3. életévét betöltött gyermek beszédállapotát logopédusok mérik nevelési év szeptemberében.
Lányoknál hivatalosan 2,5 év, én azonban 2 évet szoktam javasolni, hiszen mire a vizsgálatokra időpontot kapnak és mire kiderül a háttérben esetlegesen meghúzódó probléma, valamint annak rendezése, el is telhet az a bizonyos fél év.
Fiúknál 3 év, én azonban 2,5 évet szoktam javasolni az előbb említettek miatt.
Szöllőssiné Tolnai Lilla
2024.10.14.Szöllőssiné Tolnai Lilla
2024.10.14.Szöllőssiné Tolnai Lilla
2024.10.14.